Eseménynaptár
Toplista
Bejelentkezés:
emlékezz:  
[ Tudnivalók | Regisztráció ]
•FŐOLDAL
MAGUNKRÓL
SZAKMAI SEGÉDLETEK
ESEMÉNYNAPTÁR
HÍRLEVÉL
ARCHÍVUM
KERESŐ
KAPCSOLAT
MÉDIAAJÁNLAT

Összes esemény
Hidrogén- és tüzelőanyag-cella szektor 2009-ben
Frissítve: 2010. október 18.
Szerző: Mayer Zoltán
Ez a dokumentum eddig 112 látogatónak tetszett  
Nemrégiben vált elérhetővé az USA Energiaügyi Hivatala (DoE) számára készített, 2009-ről szóló Éves Jelentés, amelyet az Energiapolitikai Törvény (Energy Policy Act of 2005) keretében felállított, Hidrogén- és Tüzelőanyag-cella Technikai Tanácsadó Bizottság készített. Az USA a hidrogén és tüzelőanyag-cellás (H-FC) technológiák egyik vezető országának számít, az említett Bizottság pedig autentikus információforrásnak tekinthető, ezért hasznos lehet az említett jelentés néhány fontosabb megállapításának megismerése.
A cikkben bemutatásra kerül továbbá néhány adat és információ a szintén 2010 tavaszán, az USA Nemzeti Hidrogén Szövetsége (NHA) által megjelentetett, „Piaci jelentés az USA hidrogén és tüzelőanyag-cella szektoráról” című kiadványából . A kivonatolt információkat helyenként saját megjegyzések, gondolatok egészítik ki.

A jelentés bevezetője megemlíti, hogy különböző független tanulmányok - mint például az USA Tudományos Akadémiája (NAS), a Nemzetközi Energia Ügynökség (IEA), és más szervezetek tanulmányai is – rávilágítanak, hogy a H-FC  technológiák valós potenciált jelentenek az ország külföldi olajtól való függőségének csökkentésében és üvegházhatású-gázok kibocsátásnak mérséklésében.

Kereskedelmi terjedés 2009-ben

A tüzelőanyag-cellák növekvő értékesítése és csökkenő árak voltak tapasztalhatóak ezen a piacon, különösen a helyhez kötött és back-up áramforrások, továbbá az egyes anyagmozgató járművek területén. 2009-ben 24000 tüzelőanyag-cellás egység került értékesítésre, és ez a mennyiség 41%-os (!) növekedést jelent az előző év adatához képest. (Fordítói megjegyzés: itt meg kell említeni, hogy ez a piaci növekmény egy erőteljes gazdasági válság időszakában volt tapasztalható.)

Megjelentek a kereskedelmi igények a MW nagyságrendű, villamosenergia termelést – ezen belül részben a csúcsigények kielégítését - szolgáló FC technológiák iránt is. Néhány példa: Connecticut Villamos Közmű Hatósága engedélyt adott kilenc darab, olvadt-karbonátos tüzelőanyag-cella (MCFC), villamos hálózatra csatlakoztatott módon történő telepítésre, összesen 27,3 MW teljesítménnyel, öt helyszínen. A dél-koreai Posco Power – szintén MCFC típusú – tüzelőanyag-cellákra adott megrendelést, összesen 68 MW teljesítménnyel.
A háztartási léptékű, kogenerációra alkalmas tüzelőanyag-cellás megoldások terén Japán tekinthető a vezető országnak. A Nippon Oil bejelentette, hogy 2500 darab háztartási FC rendszert értékesít 2009-ben.

Meghatározó japán vállalatok, mint a Toyota, Osaka Gas, Kyocera, Aisin Seiki beszámoltak arról, hogy konzorciumot hoznak létre, háztartási alkalmazásra szánt, szilárd-oxidos (SOFC) tüzelőanyag-cellák fejlesztésére. Dél-Korea kormánya is egy komoly támogatási program elindítását jelentette be, amelynek keretében 2020-ig jelentős arányban (30-80%) támogatni fogják a háztartási FC rendszerek beszerzését. (Fordítói megjegyzés: két fontos tüzelőanyag-cella gyártó cég is dél-koreai, így egyrészről saját iparukat támogatják; másrészről Dél-Korea még a magyarországinál is súlyosabb energiaimport-függőségtől szenved. Emiatt az állami támogatás nem tekinthető ablakon kidobott pénznek, hanem inkább többszörös hasznú intézkedés.)

Az anyagmozgatás egyes speciális járművei -, amely alatt főként a tüzelőanyag-cellás targoncákat kell értenünk – szintén gyorsan növekedő, és ígéretes korai piacok, mivel az FC targoncák ugyan drágábbak, mint az akkumulátorosak, de számos olyan előnnyel bírnak, amelyek a „rendszerszintű” összköltségeiket kedvezővé teszik. Ilyen például: nagyobb hatótávolság, sokkal rövidebb tankolási idő (szemben az akkumulátortöltéssel), számottevően kisebb a helyfoglalás, nagyobb a termelékenység. Egyes cégeknél akár 40 darabos FC targonca-flották működnek jelenleg. Ezek tankolása – az amerikai anyagkezelő járművek piacán – 120 ezer alkalommal történő hidrogén-tankolást jelentett a 2009-es évben, amely nem mellesleg értékes tapasztalatokkal szolgál a hidrogén-infrastruktúra „tanulásához”, a biztonsági szintek fejlődéshez, további fejlesztésekhez. A 2008-as évben ugyanezen a „piacon” még csak kb. 20 ezer hidrogén-tankolás volt. A DoE egyik Technológia Validációs Programja keretében pedig 115 ezer kg hidrogén tankolása történt különböző járművekbe, amely szintén tízezres nagyságrendű tankolási alkalmat jelent.

Állami támogatások és adókedvezmények

A 2009-es év a US DoE Hidrogén K+F Programja költségvetésének majdnem számottevő mértékű csökkenését hozta, a gazdasági visszaesés miatti általános megszorításoknak köszönhetően, de az USA Kongresszusa a támogatás mértékének – közel eredeti szintjére történő – visszaállítása mellett döntött. Ez a történet egyben rávilágít arra is, hogy egyrészről a H-FC szektor már rendelkezik némi lobbi-erővel, másrészről a H-FC technológiák sokrétű előnyei részben megjelentek a szakpolitikai döntéshozók látóterében is. A Hidrogén Program végeredményként tehát kb. 174 millió USD  támogatást kap a 2010 pénzügyi évre, és 137 millió USD-t a 2011 pénzügyi évre. (Fordítói megjegyzés: összehasonlításként, az EU a Hydrogen & Fuel Cell Joint Undertaking (a jelenlegi FP7 program) keretében kb. 70-110 millió EUR éves támogatást biztosít, az összes tagállamnak együttesen, amelyet a privát szféra forrásai még kiegészítenek. Ugyanakkor az USA-ban nem csak szövetségi szinten létezik a fent említett költségvetésű hidrogén program, hanem emellett egyes államoknak – így például Kaliforniának – önálló hidrogén programja van. Továbbá, az USA-ban más kormányzati szerveknek is van a H-FC területhez kapcsolódó kezdeményezése, mint például a közlekedési minisztérium Hidrogén & Tüzelőanyag-cellás Busz Programja. Fontos megjegyezni, hogy az USA-ban állami szerepvállalás nem csak támogatásokként vagy adókedvezményekként jelenik meg, hanem a „megrendelő állam” formájában is. Ilyennek tekinthetjük azt, amikor például az amerikai Védelmi Minisztérium (DoD) közel 90 darabos H-FC targonca-flottára adott megrendelést, különböző védelmi logisztikai bázisaira, vagy amikor – a költségekre kevésbé érzékeny – katonai célú tüzelőanyag-cellákra ad jelentős volumenű megrendelést a szektor cégeinek; illetve amikor az egyik hawaii-i légvédelmi bázis megújuló energiák felhasználásán (szél- és napenergián) alapuló hidrogén-előállítási demonstrációs projektet fogad be.)

A 2008 végén elfogadott energiaügyi jogszabályok az USA-ban kitolták a tüzelőanyag-cellás rendszerekre adható beruházási adókedvezmény határidejét 2016-ig, továbbá megemelték a maximálisan adható adókedvezmény mértékét 500-ról 1500 USD/0,5 kW/év értékre.

Technológiai fejlődés 2009-ben

A tüzelőanyag-cellás személyautó fejlesztés eredményei bíztatóak, különösen az egy feltöltéssel megtehető távolság tekintetében volt számottevő előrehaladás. A National Renewable Energy Lab közúton végzett tesztje alapján a Toyota HighLander FC hibrid járműve 431 mérföldes (~680 km) távolságot tudott megtenni egy tank – komprimált gáz állapotú – hidrogénnel. Az új Kia Borreo FC hibrid járműve is 426 mérföldes hatótávolságra képes egy tankolással, és 62%-os (!) a rendszerhatékonysága. (Fordítói megjegyzés: ezen adatok is rámutatnak a fejlődés gyorsaságára, ugyanis akár csak 3-5 éve még 200-250 mérföld körüli hatótávolságokról lehetett olvasni a hidrogén üzem járművek kapcsán, az akkor aktuális szakirodalmakban.) A tömegközlekedés területén 2009-ben újdonság volt, hogy egy - Proton Power gyártmányú - hármas hibrid buszt teszteltek, amelynek meghajtását tüzelőanyag-cella, akkumulátor és szuperkapacitás együttese biztosította; belső égésű motor nincs a járműben. (Fordítói megjegyzés: a szintén 2009-ben indult csehországi H-FC busz projekt keretében is az említett hármas-hibrid megoldást alkalmazzák. Ez, és például a szlovén H-FC busz projekt mutatja, hogy nem csak a legnagyobb és leggazdagabb országok foglalkoznak a H-FC technológiákkal.)

A működő hidrogén üzemanyagtöltő állomások száma az USA-ban 2009-ben 69 volt, és további 38 állt tervezés alatt. A hidrogéntöltő állomások több mint harmada egyetlen államban, Kaliforniában található, és ez az állam a California Fuel Cell Partnership keretében 50 ezer H-FC jármű üzemeltetését tervezi 2017-re.

A US DoE költségmodellje alapján, 500.000 éves darabszámú gyártás esetén a 2009-es évben, egy 80 kW-os PEM típusú, személyautókhoz használható tüzelőanyag-cella fajlagos gyártási költsége – az elérhető legjobb technológiával - 61 USD/kW-ra adódott, szemben az egy évvel korábbi 73 USD/kW értékkel. Ez a fajlagos költség lassan lecsökken a jelenlegi legjobb, belsőégésű motorok fajlagos költségének szintjére, tehát néhány év múlva az FC járművek gazdaságilag is közelítőleg versenyképessé válhatnak, ha kellően nagy szériában történhet a gyártásuk. (Fordítói megjegyzés: meg kell említeni azt is, hogy volt olyan autógyártó, amely elállt vagy „jegelte” hidrogén autó programját, ugyanakkor 2009-ben viszont hét meghatározó autógyártó - Daimler, Ford, GM/Opel, Honda, Hyundai/KIA, Renault/Nissan, Toyota – írt alá szándéknyilatkozatot, hogy 2015-től „számottevő mennyiségű” H-FC személyautó értékesítését kezdik meg. A fejlődés és fejlesztés tehát nem egy egyértelmű és folyamatos irányvonalat követ, de a tendenciák – különösen hosszútávon gondolkodva – a tüzelőanyag-cellás járművek irányába mutatnak.)

Az FC-k költségcsökkentésének egyik fontos területe a (katalizátorként) szükséges platinamennyiség csökkentése. A 3M vállalat olyan MEA egységet állított elő 2009-ben, amely 40%-kal kevesebb platinát tartalmaz, mint az egy évvel korábbi konstrukció. A Los Alamos National Laboratory pedig két olyan ígéretes katalizátor megoldást mutatott be, amelyek nem tartalmaznak platinát.

Oktatási és munkaerőpiaci helyzet

A nem technológiai jellegű tényezők közül fontosnak véltem kiemelni, hogy az oktatásban egyre növekvő érdeklődéssel fordulnak a diákok a hidrogén és tüzelőanyag-cella szektor, és az ezzel kapcsolatos képzések felé. Az USA-ban jelenleg – 40 tagállam - 130 oktatási intézményében érhetőek el a hallgatók részére H-FC kurzusok (az egyetemitől a technikusi szintig, tehát ezek nyilván eltérő mélységű képzések); és ezek a hallgatók körében is igen vonzóak, ugyanis 2006-tól számítva 76%-kal nőtt éves szinten a H-FC kurzusokat választók száma.

A H-FC szektor az USA-ban jelenleg több mint 7000 főnek ad állást, és a DoE tanulmánya 2020-ra 180 ezer főre teszi a - gyorsan növekvő, és tudásintenzívnek tekinthető - H-FC szektorban dolgozók számát.
Ez a dokumentum eddig 112 látogatónak tetszett  
[ Nyomtatható változat ]

A fórumban megjelent hozzászólások nem tükrözik az e-villamos.hu portál szerkesztőségének véleményét.
Még nem érkezett hozzászólás
Hozzászólok a cikkhez:

Név:
- regisztrálok
Jelszó:


maradjak bejelentkezve
emlékezzen rám (cookie-használat!)

Szöveg (html kódok nem engedélyezettek):

(Még karaktert írhat)

Egyetlen fix dolog van, a változás - interjú Kun Gáborral, az Elektrotechnikai Tagozat elnökével
2017-08-14 13:39:19,

Szilágyi Miklós: Horváth Gábor hozzászólására reagálnék: kérem figyelmesen olvassa el a hozzászólásomat, ugyanis én nem [...]
Megjelent az "Elektromosipari szakemberek kézikönyve"
2017-05-01 15:13:32,

Muzsek Zoltán: Szeretném megrendelni a Elektromosipari szakemberek kézikönyve cimü könyvet hol? és hogyan? tudom ezt [...]
Egyetlen fix dolog van, a változás - interjú Kun Gáborral, az Elektrotechnikai Tagozat elnökével
2017-04-24 13:08:05,

HorGa: Tisztelt Kollégák! Részben minden hozzászólással egyetértek, de azért írom, hogy csak részben, [...]
Világítástechnikai szakmérnök szakirányú továbbképzés
(2017. augusztus 16.)
A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Épületenergetikai és Épületgépészeti Tanszéke világítástechnikai szakmérnöki szakon történő másoddiplomás képzést indít. A képzés célja az épített környezet korszerű és energiahatékony világítástechnikai ismereteinek átadása. A képzésre egy félévben maximum 60 személy jelentkezését a jelentkezés sorrendjében fogadják el.
Tovább
A BIM egyre nagyobb teret hódít – Felhasználók véleményét kérdezik
(2017. augusztus 16.)
A Lechner Tudásközpont dolgozik a BIM rendszerekkel összefüggő kérdésekkel és erre vonatkozó átfogó felmérést tett közzé a napokban.
Tovább
Búcsúzunk Éhn Józseftől
(2017. augusztus 14.)
Életének 75. évében, tragikus hirtelenséggel elhunyt Éhn József okleveles építőmérnök. Családja és szerettei mellett mély fájdalommal búcsúznak tőle barátai, pályatársai és mérnök kollégái.
Tovább
Lassan teltházas a Construma kiállításcsokor
(2017. február 22.)
A jelentkezési határidő január közepén járt le, és a kiállítás csokor szinte minden eleme teltházas. Ez azt jelenti, hogy nagyon színvonalas kiállításra számíthatnak a látogatók április 5-9. között a HUNGEXPO Budapesti Vásárközpontban.
Tovább
Energiatakarékos megoldások Budapest legzöldebb irodaházában
(2016. december 09.)
Mitől lehet intelligens egy iroda? Miként hasznosítható a munkahelyen a napenergia vagy az esővíz? Többek között ezekre a kérdésekre ad választ Budapest új irodaépülete, a Nordic Light, amely jelenleg az egyik legmodernebb és leghatékonyabb irodaháznak számít az országban.
Tovább
LpS 2016 – A világítástechnikai innovációk, trendek és technológiák nemzetközi szimpóziuma
(2016. szeptember 08.)
Magyar vonatkozása és előadója is lesz a Symposiumnak. Szabó Ferenc, a Pannon Egyetem tanára szeptember 21-én délután tart előadást a „Spektrálisan-hangolható LED és OLED világítás” workshop keretében „Kihívások és megoldások a LED-es múzeumvilágítás területén” címmel.
Tovább
63. Vándorgyűlés - Innováció és trendek az elektrotechnikában
(2016. szeptember 07.)
2016. szeptember 14-16. között 63. alkalommal kerül megrendezésre a Magyar Elektrotechnikai Egyesület Vándorgyűlés Konferencia és Kiállítás nevű rendezvénye.
Tovább
InfoShow - országos szakmai kiállítás- és konferenciasorozat 2016-17-ben is!
(2016. szeptember 07.)
Trendek és új lehetőségek az elektrotechnikában és a kapcsolódó előírásokban" címmel, aktuális témákkal folytatódik az InfoShow, immáron 9 helyszínen.
Tovább
Az építőipar és otthonteremtés hazai csúcsrendezvénye: CONSTRUMA
(2016. március 09.)
Április 6-10. között ismét megnyitja kapuit az építőipar legnagyobb hazai eseménye, a CONSTRUMA. A kiállítási csokor kihagyhatatlan fóruma a szakmai érdeklődőknek, amely a folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően 2016-ban már az otthonteremtés teljes spektrumát lefedi.
Tovább
Kiváló magyar beszállítók az E.ON-nál
(2016. február 29.)
A E.ON 2009 óta minden évben díjazza a legjobb minőségű szolgáltatást nyújtó beszállítóit.
Tovább
MEKH bírságok lejárt hitelességű fogyasztásmérők miatt
(2015. szeptember 10.)
Hhárom elosztótársaságot bírságolt meg a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) lejárt hitelességű mérőórák miatt.
Tovább
Hobbim az elektrotechnika - eredmények
(2015. szeptember 08.)
A Magyar Elektrotechnikai Egyesület több éve hirdeti meg és bonyolítja le sikeresen „Hobbim az Elektrotechnika” pályázatot.
Tovább
Kiemelkedő villamosenergia-fogyasztás
(2015. szeptember 07.)
A MAVIR kiemelkedő villamosenergia-fogyasztást mért az idei, hosszan elhúzódó kánikulában: június-augusztusban 10 744,4 gigawattóra volt az ország fogyasztása.
Tovább
A világ első gázzal szigetelt kapcsolóberendezése
(2015. augusztus 27.)
Jelentős áttörést értek el a gázszigetelésű kapcsolóberendezések technológiai fejlesztése terén azáltal, hogy üzembe helyezték a világ első olyan nagy- és középfeszültségű gázszigetelésű (GIS) kapcsolóberendezés egységeit.
Tovább
Folytatódik a közbeszerzési szabályozás előkészítése
(2015. július 01.)
A Parlament előtti tárgyalás szakaszában van a közbeszerzési törvény, ezért időszerűvé vált a végrehajtára szolgáló jogszabályok előkészítése is.
Tovább
Elektrotechnikai tematikus séták
(2015. június 26.)
Több mint 60 érdeklődő vett részt a Múzeumok Éjszakája alkalmából szervezett tematikus sétákon.
Tovább
Világítástechnikai szakmérnök képzés indul ősztöl
(2015. május 26.)
Az Óbudai Egyetem Kandó Kálmán Villamosmérnöki Karának Mikroelektronikai és Technológia Intézete 2015 szeptemberétől világítástechnikai szakmérnök képzést indít.
Tovább
Együttműködik a MEKH és az MMK
(2015. május 14.)
Együttműködési megállapodást írt alá dr. Dorkota Lajos, a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal és Barsiné Pataky Etelka, a Magyar Mérnöki Kamara elnöke.
Tovább
Óriás transzformátort gyártott az ABB a MAVIR-nak
(2015. április 14.)
Az ABB 2014 szeptemberében egy 500 MVA-es, 3-fázisú auto-transzformátor leszállítására kapott megbízást a hazai villamos energia átviteli-rendszerirányító MAVIR Zrt-től. A transzformátort, ami a mai napon érkezett a MAVIR martonvásári alállomására az ABB a lengyelországi Lódzból speciális szállítójárművekkel szállította hazánkba.
Tovább
Föld órája: 172 ország fényei hunytak ki
(2015. április 01.)
Minden eddiginél több ország csatlakozott idén a Föld órájához: a Természetvédelmi Világalap (WWF) által meghirdetett kampány során a világ 1400 ikonikus pontján hunytak ki a fények.
Tovább
Teljes hírarchívum
© Minden Jog Fenntartva.