Eseménynaptár
Toplista
Bejelentkezés:
emlékezz:  
[ Tudnivalók | Regisztráció ]
•FŐOLDAL
MAGUNKRÓL
SZAKMAI SEGÉDLETEK
ESEMÉNYNAPTÁR
HÍRLEVÉL
ARCHÍVUM
KERESŐ
KAPCSOLAT
MÉDIAAJÁNLAT

2017. április 05. és
2017. április 09. között:
Construma 2017
A CONSTRUMA napjainkra olyan komplex kiállítási csokorrá vált, mely lefedi az otthonteremtés teljes spektrumát a lakásvásárlástól az építkezésen át a lakberendezésig, kerttervezésig.
Tovább
Összes esemény
A Fény Mestere pályázatra készülve – interjú Haász Ferenc világítástervezővel
Frissítve: 2016. december 13.
Ez a dokumentum eddig 7 látogatónak tetszett  
A Fény Mestere - Master of Light 2016 nívódíj kapcsán beszélgettünk Haász Ferenccel a szakmai zsűri egyik tagjával a sötétségtervezésről, a fény multiszenzoriális tulajdonságáról és arról, hogy számára mi jelentett fordulópontot munkájában.
Haász Ferenc beszélgető partnere Somogyi Krisztina, vizuális intelligenciakutató, a szakmai zsűri elnöke volt.


Haász Ferenc (Fotó: Thomas Meye)


S. K.: Két állításodra kérdeznék rá a bemutatkozó szövegedből. Azt írod a fény mindig is érdekelt: először mentális, aztán spirituális értelemben. Megosztanál velünk egy konkrét élményt vagy gondolatot, hogy értsük mit jelent számodra a fény?

H. F.: Zenész közegben nőttem fel és mikor rájöttem, hogy nem leszek zenész, akkor megvilágosodott számomra, hogy a fény érdekel, a keletkezésétől a megszűnéséig, hiszen azért látunk, mert a szemünkben épp "meghal" a fény. Mondhatnám, hogy engem akkor a fény halála érdekel, vagyis a sötétség? Igen, a fény hiánya épp annyira érdekel, mint a fény jelenléte. Pontosabban a kettősség és a viszony érdekel. Csak 3 éve jöttem rá (21 év fénytervezés után), hogy számomra az igazán jó fénytervezés a sötét tervezését jelenti. És itt lép be a spirituális vonal. Valahogy belénk van kódolva, hogy a fény az élet, és a sötétség a halál, egyikért küzdeni kell, másik ellen megint csak küzdeni kell. Én viszont azt a keleti nézetet élem, hogy a kettő egymástól függ, egymást értelmezi, egymás feltétele, így nem rossz és jó.

Ma pedig már a változás foglalkoztat. A fény változása, a fényviszonyok változása. A változás valahol a felfoghatatlanon túl van, viszont megélhető - ettől spirituális. A veleméri "fénytemplom" is Nekem ennek egy alkalmazotti példája. A szakrális terekben azt figyeltem meg, hogy addig hatnak rám teljes erővel, amíg nem kapcsolják fel a világítást. Az alábbi képet Moszkvában egy húsvéti szertartáson sütöttem, ahol egy hordó mögé bújva találtam magamnak helyet szemlélődni. Ott a szertartás közben nem volt mesterséges világítás. Számoltam fejben, vajon hány templomot terveztem addig, lehet, hogy teljesen feleslegesen. Valahogy a természetes fény minimális jelenléte is többet ad számomra bármilyen jó mesterséges világításhoz képest. Ma a hangsúly az építészeti tervezésben eltolódott a mesterséges fényviszonyok alakítása felé - ezért nem halok éhen.

Visszatérve a félbehagyott gondolathoz, szerintem nem vagyok azzal egyedül, hogy a fényviszonyok változása nagy esztétikai örömöt tud okozni. Egy érdekes momentum az életemben, hogy úgy alakult, hogy egy koreai zen tanítón keresztül megismertem a kwanun zen iskola tanításait. Ez magyar fordításban "eredeti fény". Azóta foglalkoztat a fogalom, újabb és újabb válaszaim vannak arra, hogy mi az eredeti fény.

S. K.: A tipográfus a betűtervezése vagy a kenyérszöveg kialakítása kapcsán nem csak a betű testét, hanem a köztük lévő hiátust, a betűközöket, a soresést, a margót is tervezi, az egészet folthatásában is nézi. A várostervezőt is foglalkoztatják nemcsak az épületek, hanem a közöttük lévő „üres” tér. Ezeknek a ritmusa, aránya, iránya vagy fényállapota lényegi része nemcsak a város megjelenésének, hangulatának a megélhető térnek. Te azt mondtad az előbb, hogy „számomra az igazán jó fénytervezés a sötét tervezését jelenti”. Világítástervezőként hogyan lehet megtervezni a sötétet?

H. F.: Technikailag nagyon egyszerű. Figyelmem nem azon van legfőképp, hogy mit világítunk, mivel, milyen arányban. Azt már begyakoroltam és más úgyis figyel arra. Hanem azon, hogy mit milyen típusú és mélységű sötétben hagyunk. A legnagyobb feladat, hogy ezt úgy átadjam, hogy a megbízó megértse és elfogadja. Ezt ma a szakmán belül is nagyon nehéz „átverni”, ahol a törekvés azon van, hogy mindent minél jobban (vagyis elegendően jó erősen) világítsunk meg, attól látszik, hogy új. És minél egyenletesebben, mivel ezt is elérni egy elég nehéz feladat. Viszont ez a feladat műszaki értelemben megfoghatóbb. Mivel a világítás tervezését ma is műszaki tevékenységnek tartják, meg is érkeztünk a központi kérdéshez. Miért is műszaki feladat? Mert elektromossággal működik vagy, mert pár paramétere mérhető és számolható? Az a paramétere semmiképp sem számolható, hogy mitől érzi magát egy csoport magát jól egy épület adott termében adott funkció adott pillanatában. Biztosan nem attól, hogy keveset vagy sokat mutat a luxmérő. De még csak nem is attól, hogy milyen minőségűek a lámpatestek. Hiszem, hogy leginkább attól, hogy hol milyen tulajdonságú világos és hol milyen tulajdonságú sötét van a térben.

S. K.: Azt írod magadról, hogy „a világítást kulturális kérdésnek tartom és a multiszenzoriális intelligencia részeként érdekel.” Ha a fény kulturális kérdés, akkor van-e olyan, hogy magyar vagy európai fénykultúra? Hogyan jellemeznél minket?

H. F.: Ez a kérdés igen egyszerűen hangzik, de nem könnyű tartható választ adnom rá. Ebben a pillanatban azt érzékelem, hogy a magyar fénykultúra diverzitása csökkenőben van, az európai pedig összességében emelkedőben. Ez lehet, hogy csak érzéki csalódás. Az épített környezet világításkultúrájára mindenképpen érvényes a megállapításom. Az is számomra szomorú tény, hogy az elmúlt 10 évben elvesztettünk számos igen nagy elmét és ők vákuumot hagytak maguk után. Schanda János számos világítással kapcsolatos terület legmagasabb szintű kutatója, Debreceni Gábor a Világítástechnikai Állomás vezetője, Lantos Tibor, a klasszikus világítástervezés tanára, Horváth József a Tungsram világítástervező csapatának, majd az abból kivált Lisysnek, mint a rendszerváltás utáni világítástervezés zászlóshajójának vezére.

Ma a világítás szó jelentéséhez sokkal jobban tapad a biznisz fogalma, mint valaha. És most ezt a szálat nem folytatom. Vannak nemzetközi szintű eredmények, kakukktojások, mint pl. a sixtusi-kápolna világítása magyar szellemi tőkével. Nagyon sajnálom, hogy alig találni olyan publikációt, ahol nem a pénzt adó világcég, hanem a kutatást sikeresen megvalósító Pannon Egyetem neve szerepelne kiemelve, az említett Schanda János kutatóműhelyeként. Az övék egy különleges megoldás, a festményt világító fény spektrumát mesterségesen rakják össze és tudják tartani időben egy igen bonyolult műszaki megoldással, amelynek célja, hogy minél szebbnek lássuk, de minél kevésbé károsodjon a kép. Az európai fénykultúrát igen nehéz körvonalazni, de azt hiszem, kulturálisan a legnagyobb diverzitást mutatja a világon, mivel a világítás minden elemében gyökerében kötődik Európához. Az amerikai fénykultúra európai szerű, de pont az én területemen, az ún. építészeti világításban jelentősen, évtizedekkel megelőzte Európát még a 40-es években.

Viszont mostanában zajlik egy igen komoly változás, hiszen az európai bölcsőből átkerül a kutatás-fejlesztés-gyártás Ázsiába. Ennek máris érezni jelentős hatását, mint pl. a Philips és az Osram vállaltokon. Európában sorra szűnnek meg a kutatások és a gyártás, viszont Kínában igen nagy energiákat és pénzt fordítanak a hódításra.
A magyar fénykultúra gyökerei a múltban igen komolyak méretben és mennyiségben is, fogalmazhatnék úgy is, hogy nagyhatalom voltunk kutatásban, felhasználásban, műszaki értelemben mindenképpen. Egy nevet mindenképp meg kell említenem: Zipernovszky Ferenc. Szóval van mire alapozni a jövő fellendítését. Ennek a pályázatnak az alapítója is érzékelte a vákuumot és válaszul hozta létre ezt a kezdeményezést és az én elköteleződésem a madebylight szövetséggel is ebbe az irányba hat. A színházakban a zárt falakon belül pedig igen érdekes fejlemények vannak. De erről inkább a zsűri más tagjai tudnának mesélni és remélem fognak is.
A magyar hétköznapokban ma nagyon sok ház épül nagyon rövid idő alatt és nagyon nyomasztó közegben az alkotók számára. Vagyis egyszerűen nincs élettere a kulturális diverzitás növekedésének. Így tömegével születnek vagy a sémákon alapuló feledhető világítások vagy a szakszerűtlen, bár csúnya megoldások. De vannak kivételek!!! És ezek szerzőit biztatom pályázásra!

S. K.: Mi ma a fénykutatás izgalmas iránya?

H. F.: Nagyon sok irányba lehet elmenni, de ami engem izgat, azokból párat említek.
Számomra a LED-ben rejlő máig ki nem használt lehetőségek az egyik. 100 évig abban éltünk, hogy „egy egységnyi” fényforrás meleg, törékeny és nagy teljesítményű. Ma ennek az ellenkezőjét bárki megveheti fillérekért a sarki boltban. De ezzel az új paradigmával mai napig nem tud mit kezdeni a világ, folyamatosan beleszuszakolja hagyományos fényforrásnak tűnő formákba és méretbe, majd vissza a nagy „tárgyakba”.

Egy másik izgalmas irány a fény spektrumának alakítása. Ebben is van pár igen izgalmas gyakorlati eredmény, pl. a pi-LED. De maradhatunk az alapkutatásoknál. Valamiért a LED megjelenése óta nem működik a színvisszaadás mérése. Erre számos kutatócsapat jól mérhető időt rászánt és nem jutottak egyszerű megoldásra. Az amerikai IES kidolgozott egy használhatót (TM-30-15), de bonyolultat, amit itt Európában már csak azért sem használunk, mert amerikai. Ezért ma a (sajnos nem köztudottan) régi, de sok esetben a fogalommal ellentétes gyakorlati eredményt mutató számot használják, amivel milliárd Ft-okról hoznak rossz döntést félrevezető mérési adatokra hivatkozva.

Sőt szerintem a szem működéséről sem tudunk eleget a mai napig. Amit én tanultam az iskolában, már ahhoz képest is van alapvető felfedezés, a Melatonin és hatása. Erre ma egy teljes „iparág” épül az alkalmazástechnikában, amit human-centriclighting-nak neveznek.

S. K.: Világítástervezőként  miért fontos számodra, hogy a fény multiszenzoriális élmény, tehát nem csak vizuális? Hogyan hat ez vissza a munkádra?

H. F.: Multiszenzorialitás fogalma nekem a komplexitással és a kiegyensúlyozottsággal függ össze. A természetben senki számára nem kérdés, hogy ez ügyben minden a legnagyobb rendben. Az erdőben járva senki nem gondolja, hogy az túl visszhangos vagy túl sötétek a fatörzsek, esetleg túl száraz a homok. Az épített környezetben viszont igen nagy kihívás az egyensúly létrehozása. Engem sosem az érdekel, hogy egy hely jó-e elemeiben. Ha egy tér aurálisan használhatatlan, akkor maga a tér használhatatlan, hiába nagyszerű az arányrendszere, felületei, vizuális élménylehetőségei. Az aurális szó talán megmagyarázásra szorul: tér hallható jellemzőit jelöli, nem összetévesztendő az akusztikai jellemzőivel.

Egy tervezési feladatnál sosem az érdekel, hogy én mit csinálok, hanem hogy mit csinálunk közösen. Ebből az is következik, hogy nem hiszek a hierarchikusan felépülő tervezésben, ahol "belámpázásra" kész terveket kapunk az építésztől, aki várja a világítás layert vissza. Szeretném hangsúlyozni, hogy nem én igénylem a közös alkotást, ezzel beleszólást építészeti kérdésekbe, hanem a jó tér igényli a komplex szemléletet, amit egy ember szerintem csak a legritkább esetben képes önmagában nyújtani. Számomra jó minták a nem épület típusú terek, mint pl. hajó, repülőgép, autó.

S. K.: Az építésszel való közös munka sikerénél maradva, melyik épületet említenéd legelsőként?

H. F.: Volt szerencsém Dévényi Tamással tervezni a Rácz fürdőt. A hammam tervezésénél végül sikeresen megküzdöttünk azért, hogy egyáltalán ne vigyenek be elektromosságot a térbe, nemhogy világítást! Az egyik legsikeresebb eredményemnek tartom azzal, hogy a tér megúszta a világítást, a 21. században! A kérdéshez csak érintőlegesen tartozik, de számomra sorsfordító élményt megosztok. 2010-ben azt tapasztaltam koreai zen templomokban időt töltve, hogy a tér szakralitására semmilyen hatással nincs a világítás minősége. A megtapasztalás óta a világítástervezés számomra véresen komoly és játék a pillanattal egyszerre. Vagyis harmonikusan érzem magam a folyamatban, könnyedén, de felelősséggel tudom már kezelni egy 100 000 m2-es ház minden világítási problémáját.



A FÉNY MESTERE 2016 – MASTER OF LIGHT DÍJRÓL

Az első nívódíj szakmai körökben pozitív fogadtatásra talált. A Nívódíjjal az alapító a szakma figyelmét kívánja olyan világítástervezők, építészek, belsőépítészek, tárgytervezők, képzőművészek, iparművészek, elektromos tervezők és más, a kapcsolódó területeken alkotó szakemberek munkásságára felhívni, és a legkiemelkedőbbnek A Fény Mestere – Master of Light díj átadásával elismerni, akik világítástervezési folyamatokban felmutatott tudásukkal és munkájukkal hozzájárultak a hazai világítási kultúra fejlődéséhez és ezzel a világítástervezés ügyét előmozdították.

A pályázat célja nem a versengés, hanem a világítási kultúra fejlődésének támogatása azáltal, hogy új szakmai közösségeket, kapcsolatokat alakít ki, és reflektorfénybe állítja azokat az ötleteket, megoldásokat, amelyekkel megalapozható a magyar világítás világszínvonalúvá emelése. Az alapító a Nívódíjjal azoknak az alkotóknak a munkáit kívánja elismerni, akik:
•    integráló gondolkodásmóddal,
•    újfajta, magasabb minőséget célzó tervezési módszerekkel,
•    világítástervezéssel kapcsolatos kutatási eredménnyel,
•    új szakmai szemlélettel,
•    új, saját fejlesztésű világítási eszközzel vagy világításban használható tárggyal, technológiával
•    vagy egy komplex tervezési folyamat akár egy kis részletében a fentiek bármelyikének létrehozásával
•    meghatározó tényezővé teszik a világítást az épített környezet részeként
•    vagy alkotásuknak élménynövelő ereje van.

A PÁLYÁZATRÓL

A pályázás feltételei egyszerűek, a pályázati dokumentáció a www.afenymestere.hu oldalon tölthető fel.

A nevezéseket 2016. december 16-ig várja a szakmai zsűri. Nem kisebb nevek vesznek részt a pályaművek értékelésében, mint:
•    Bányai Tamás, világítástervező, a tavalyi győztes pályamű világítási koncepciójának megalkotója
•    Csontos Balázs, a Vígszínház világítási tervezője és világítási felügyelője
•    Haász Ferenc, az ERCO világítástervezője és a Madebylight tervezői közösség alapítója
•    Juhász Ákos, a MOME Építészeti Intézetének igazgatója
•    Kádár Bálint, a KÉK alapítvány elnöke
•    Pásztor Erika Katalina, az epiteszforum.hu alapító-főszerkesztője
•    Somogyi Krisztina, vizuális intelligencia-kutató

A területükön elismert szakemberek feladata lesz, hogy a beérkezett pályázatok közül január 12-ig kiválasszák a shortlistre kerülő alkotásokat, majd tovább szűkítve a kört megnevezzék a 2016. év Fény Mesterét. Az, hogy ki nyeri a pénzjutalommal és szakmai utazással járó elismerő díjat 2017. február februárjában derül ki egy nagyszabású, ünnepélyes gálavacsora keretében.

DÍJAZÁS

A győztes pályaművet benyújtó Pályázó vagy alkotóközösség összetett díjazásban részesül, mely 600.000 Ft nettó pénzjutalomból, elismerő oklevélből, emlékdíjból és egy külföldi szakmai kiállításra szervezett utazásból áll. Ezen felül a győztes minden kommunikációjában jogosult használni A Fény Mestere 2016 – Master of Light elnevezést.
 
További információk a www.afenymestere.hu oldalon olvashatók.
Ez a dokumentum eddig 7 látogatónak tetszett  
[ Nyomtatható változat ]

A fórumban megjelent hozzászólások nem tükrözik az e-villamos.hu portál szerkesztőségének véleményét.
Még nem érkezett hozzászólás
Hozzászólok a cikkhez:

Név:
- regisztrálok
Jelszó:


maradjak bejelentkezve
emlékezzen rám (cookie-használat!)

Szöveg (html kódok nem engedélyezettek):

(Még karaktert írhat)

Egyetlen fix dolog van, a változás - interjú Kun Gáborral, az Elektrotechnikai Tagozat elnökével
2017-03-20 20:51:06,

Radványi László: Tisztelt Kollégák! Én a fentebb említett kormányrendeletnek estem áldozatául, s lassan 1 éve keresem [...]
A Parlament előtt az egyszerű bejelentés kiterjesztése
2017-03-07 14:01:56,

kismiska: abba kéne hagyatni ezt az ész és értelem nélküli rendelet-módosítgatásokat! Már követhetetlen, mikor-miért-miként [...]
Egyetlen fix dolog van, a változás - interjú Kun Gáborral, az Elektrotechnikai Tagozat elnökével
2017-01-16 15:19:00,

Papp Antal József: ERŐSÁRAMÚ SZAKMAI ISMERETEKKEL ÉS TERVEZŐI GYAKORLATTAL NEM RENDELKEZŐ GYENGEÁRAMÚ VILLAMOSMÉRNÖKÖK (A [...]
Lassan teltházas a Construma kiállításcsokor
(2017. február 22.)
A jelentkezési határidő január közepén járt le, és a kiállítás csokor szinte minden eleme teltházas. Ez azt jelenti, hogy nagyon színvonalas kiállításra számíthatnak a látogatók április 5-9. között a HUNGEXPO Budapesti Vásárközpontban.
Tovább
Energiatakarékos megoldások Budapest legzöldebb irodaházában
(2016. december 09.)
Mitől lehet intelligens egy iroda? Miként hasznosítható a munkahelyen a napenergia vagy az esővíz? Többek között ezekre a kérdésekre ad választ Budapest új irodaépülete, a Nordic Light, amely jelenleg az egyik legmodernebb és leghatékonyabb irodaháznak számít az országban.
Tovább
LpS 2016 – A világítástechnikai innovációk, trendek és technológiák nemzetközi szimpóziuma
(2016. szeptember 08.)
Magyar vonatkozása és előadója is lesz a Symposiumnak. Szabó Ferenc, a Pannon Egyetem tanára szeptember 21-én délután tart előadást a „Spektrálisan-hangolható LED és OLED világítás” workshop keretében „Kihívások és megoldások a LED-es múzeumvilágítás területén” címmel.
Tovább
63. Vándorgyűlés - Innováció és trendek az elektrotechnikában
(2016. szeptember 07.)
2016. szeptember 14-16. között 63. alkalommal kerül megrendezésre a Magyar Elektrotechnikai Egyesület Vándorgyűlés Konferencia és Kiállítás nevű rendezvénye.
Tovább
InfoShow - országos szakmai kiállítás- és konferenciasorozat 2016-17-ben is!
(2016. szeptember 07.)
Trendek és új lehetőségek az elektrotechnikában és a kapcsolódó előírásokban" címmel, aktuális témákkal folytatódik az InfoShow, immáron 9 helyszínen.
Tovább
Az építőipar és otthonteremtés hazai csúcsrendezvénye: CONSTRUMA
(2016. március 09.)
Április 6-10. között ismét megnyitja kapuit az építőipar legnagyobb hazai eseménye, a CONSTRUMA. A kiállítási csokor kihagyhatatlan fóruma a szakmai érdeklődőknek, amely a folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően 2016-ban már az otthonteremtés teljes spektrumát lefedi.
Tovább
Kiváló magyar beszállítók az E.ON-nál
(2016. február 29.)
A E.ON 2009 óta minden évben díjazza a legjobb minőségű szolgáltatást nyújtó beszállítóit.
Tovább
MEKH bírságok lejárt hitelességű fogyasztásmérők miatt
(2015. szeptember 10.)
Hhárom elosztótársaságot bírságolt meg a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) lejárt hitelességű mérőórák miatt.
Tovább
Hobbim az elektrotechnika - eredmények
(2015. szeptember 08.)
A Magyar Elektrotechnikai Egyesület több éve hirdeti meg és bonyolítja le sikeresen „Hobbim az Elektrotechnika” pályázatot.
Tovább
Kiemelkedő villamosenergia-fogyasztás
(2015. szeptember 07.)
A MAVIR kiemelkedő villamosenergia-fogyasztást mért az idei, hosszan elhúzódó kánikulában: június-augusztusban 10 744,4 gigawattóra volt az ország fogyasztása.
Tovább
A világ első gázzal szigetelt kapcsolóberendezése
(2015. augusztus 27.)
Jelentős áttörést értek el a gázszigetelésű kapcsolóberendezések technológiai fejlesztése terén azáltal, hogy üzembe helyezték a világ első olyan nagy- és középfeszültségű gázszigetelésű (GIS) kapcsolóberendezés egységeit.
Tovább
Folytatódik a közbeszerzési szabályozás előkészítése
(2015. július 01.)
A Parlament előtti tárgyalás szakaszában van a közbeszerzési törvény, ezért időszerűvé vált a végrehajtára szolgáló jogszabályok előkészítése is.
Tovább
Elektrotechnikai tematikus séták
(2015. június 26.)
Több mint 60 érdeklődő vett részt a Múzeumok Éjszakája alkalmából szervezett tematikus sétákon.
Tovább
Világítástechnikai szakmérnök képzés indul ősztöl
(2015. május 26.)
Az Óbudai Egyetem Kandó Kálmán Villamosmérnöki Karának Mikroelektronikai és Technológia Intézete 2015 szeptemberétől világítástechnikai szakmérnök képzést indít.
Tovább
Együttműködik a MEKH és az MMK
(2015. május 14.)
Együttműködési megállapodást írt alá dr. Dorkota Lajos, a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal és Barsiné Pataky Etelka, a Magyar Mérnöki Kamara elnöke.
Tovább
Óriás transzformátort gyártott az ABB a MAVIR-nak
(2015. április 14.)
Az ABB 2014 szeptemberében egy 500 MVA-es, 3-fázisú auto-transzformátor leszállítására kapott megbízást a hazai villamos energia átviteli-rendszerirányító MAVIR Zrt-től. A transzformátort, ami a mai napon érkezett a MAVIR martonvásári alállomására az ABB a lengyelországi Lódzból speciális szállítójárművekkel szállította hazánkba.
Tovább
Föld órája: 172 ország fényei hunytak ki
(2015. április 01.)
Minden eddiginél több ország csatlakozott idén a Föld órájához: a Természetvédelmi Világalap (WWF) által meghirdetett kampány során a világ 1400 ikonikus pontján hunytak ki a fények.
Tovább
Kecskeméten tárgyaltak a Magyar Mérnöki Kamara vezetői
(2015. március 20.)
Kecskemétre látogatott március 17-én és 18-án a Magyar Mérnöki Kamara alelnöki tanácsa és elnöksége. A mintegy 18 ezer jogosított szakági tervezőt, szakértő mérnököt számláló, és csaknem 13 ezer műszaki ellenőrt és felelős műszaki vezetőt nyilvántartó köztestület vezetői az ország egyik leggyorsabban fejlődő településén – városi és megyei vezetőkkel tárgyalva – igen sűrű és sikeres programot bonyolítottak.
Tovább
Kivitelezői gyakorlattal rendelkező villamosmérnököt keresnek
(2015. február 27.)
Békés megyei vizműtelepek épitéséhez keresnek kivitelezői gyakorlattal rendelkező villamosmérnök szakembert, projektvezetői munkakörbe. Jelentkezés a 06/70 624-3707 számon.
Tovább
Állás az SZTNH-nál
(2014. november 18.)
A Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala a Szabadalmi Főosztály Villamossági Osztályára 2 db szabadalmi elbírálói állást hirdet meg.
Tovább
Teljes hírarchívum
© Minden Jog Fenntartva.