Eseménynaptár
Toplista
Bejelentkezés:
emlékezz:  
[ Tudnivalók | Regisztráció ]
•FŐOLDAL
MAGUNKRÓL
SZAKMAI SEGÉDLETEK
ESEMÉNYNAPTÁR
HÍRLEVÉL
ARCHÍVUM
KERESŐ
KAPCSOLAT
MÉDIAAJÁNLAT

Összes esemény
Üzemanyag 2050 - A hajtóanyagok jövője, a jövő hajtóanyagai
Frissítve: 2012. június 29.
Ez a dokumentum eddig 80 látogatónak tetszett  
Az Energetikai Szakkollégium rendszeresen szervez nagyszabású vitafórumokat, melyek keretében szakemberek segítségével igyekszünk egy-egy témát körültekintően körbejárni. Idén egy rendkívül aktuális kérdéskört választottunk, a közlekedés jövőbeli energetikájának felmerülő problémáit.

 

Mindenki számára érzékelhető, hogy a jelenlegi kőolajszármazékokra támaszkodó közlekedés hosszú távon nehezen fenntartható, ennek megfelelően igyekeztünk megvizsgálni azokat a lehetőségeket, amelyek részben vagy egészben helyettesíthetik a mai üzemanyagokat.
 


A meghívott előadók az energiaipar különböző területeiről érkeztek. dr. Leveles László a MOL Nyrt. Reaktor technológiai és kísérleti gyártásvezetője, Kovalcsik Tamás az E.ON Hungária Zrt. Vállalatfejlesztési Szakreferense és Pataki István az Innocell Kft. Ügyvezető igazgatója. Az est moderátori teendőit a BME Energetikai Gépek és Rendszerek tanszék docense, dr. Gács Iván vállalta el. A rendezvényen részt vett nagyjából 250 érdeklődő túlnyomó többsége hallgató volt, bizonyítva azt, hogy a téma aktuális és a fiatalság számára is kiemelt jelentőséggel bír.
Vörös Csaba, a Szakkollégium elnöke rövid köszöntése után dr. Gács Iván problémafelvető előadása következett, melyben ismertette a közlekedés fontosságát, illetve jelenlegi nehézségeit. Kiemelte, hogy az üzemanyagárak folyamatos emelkedése és a közlekedés környezeti hatásai miatt elemi érdekünk új megoldásokat keresni.
Dr. Gács Iván beszélt az Európai Unió 2011 áprilisában megjelentetett új közlekedési tervéről, a Közlekedés 2050-ről. Ebben a következő főbb célkitűzések szerepelnek:
  szűnjön meg a benzinüzemű gépkocsik városon belüli forgalma;
  a városok között lebonyolított, 300 km feletti közúti személy- és áruszállítás fele vasúti vagy vízi közlekedési eszközzel történjen;
  a légitársaságok 40%-ra növeljék az alacsony szén-dioxid-kibocsátással járó, fenntartható tüzelőanyagok használatának arányát;
  40%-kal csökkenjen a hajózásból eredő széndioxid-kibocsátás.

Ismertette, hogy az első belső égésű motorok megjelenésekor növényi eredetű üzemanyagokat alkalmaztak, azonban hamar felismerték, hogy a mezőgazdaság nem tud lépést tartani a növekvő igényekkel. Ennek következtében terjedtek el a kőolajtermékek. Jelenleg ugyanilyen változás előtt állunk, a növekvő igények és korlátozott lehetőségek miatt eljön az idő, amikor új alapokra kell helyezni a közlekedési eszközök meghajtását. Ez azonban rengeteg kérdést vet fel, hiszen a jelen lehetőségei között nincs egyértelmű esélyes. Jelenleg benzin és dízelmotorok uralják a közúti közlekedést, bár akadnak hibrid járművek is, amelyek belsőégésű motort és villamos meghajtást egyaránt alkalmaznak. Utóbbi legnagyobb előnye, hogy a városi használat során gazdaságosabb a villamos hajtás alkalmazása (a sok gyorsítás és fékezés miatt), míg a belső égésű motor használható a számára optimálisabb (állandó fordulatszám és nyomaték) üzemi körülmények között (pl.: autópálya). A fogyasztást, így jelentős mértékben lehet csökkenteni, az üzemeltetés költségeivel egyetemben. Véleménye szerint a következő lehetőségek állnak rendelkezésre a már említetteken kívül: a tisztán villamos hajtás, a bioüzemanyagok, illetve a hidrogén alkalmazása.
Dr. Gács Iván részletezte a különböző megoldások hatásfokait:


1. táblázat: A különböző hajtások hatásfokai


Villamos hajtás esetén 32%-os erőműhatásfokkal és 10%-os hálózati veszteséggel számolt. A tank-kerék-hatásfok a tárolás körülményeitől nagyban függ. Látható, hogy az összhatásfok a benzines hibrid hajtás esetében a legjobb.
A CO2 kibocsátás csökkentése is fontos öszönzője a váltásnak. Dr. Gács Iván összehasonlította a villamos hajtás széndioxid kibocsátását különböző villamos energia előállítási módok esetén, illetve feltüntette a belső égésű motorokat is grafikonján. 15-18 kWh villamos energia felhasználásával számolt 100 km-enként. A kibocsátás g/km egységben adta meg.

1.ábra: A különböző lehetőségek CO2 emissziója

Látható, hogy abban az esetben, ha csak atom- és vízerőműveket használunk a villamosenergia-termelésre, akkor a CO2 kibocsátás csaknem nullára csökkenthető. Még akkor is előnyös, ha csak szénerőművet használunk, hiszen a szennyezés a városoktól távol koncentráltan, illetve a légkör magasabb pontjain keletkezik. Továbbá, a szénerőművek esetében is van lehetőség a különböző szennyezőanyagok, így a CO2 megkötésére, azonban így csökken a hatásfok, illetve a megoldás egyáltalán nem költségkímélő.
Az előadó által vizsgált következő tényező a gazdaságosság. 100 km megtételéhez 16 kWh villamos energia (800 Ft), vagy 7 liter benzin (lassan 3500 Ft) szükséges. A feltüntetett villamos energia ár jelenleg nem tartalmazza a fogyasztási adót, melyet az állam a közlekedési infrastruktúra fejlesztésére fordít és az üzemanyagárakba jelenleg be van építve. Emiatt elképzelhető, hogy a villanyautók elterjedése esetén az adó beépülne a villamos energia árába. További hátrányt jelent a villanyautók számára a rövid hatótávolság és a hosszú töltési idő, azonban az akkumulátortechnika és a teljesítményelektronika fejlődésével ezek remélhetőleg megoldódnak majd. Az előrejelzések 2020-ra nagyjából 60.000 hibrid és e-autót jósolnak a magyar utakra.
Mezőgazdasági eredetű motorhajtóanyagok esetében bár a CO2 kibocsátás jogilag nulla, gyakorlatilag nincs, vagy alig van CO2 megtakarítás. Ennek okai a következők: a növényeket valaminek a helyére ültetik (pl.: esőerdő Brazíliában); a felhasznált műtrágyáknak is van energiatartalma; emellett a talajművelés, betakarítás során is jut levegőbe CO2; illetve a technológiai energia felhasználás is jelentős. Dr. Gács Iván ismertette, hogy a bonyolult energetikai folyamatokkal előállítható alkohol esetén különösen nagy az energiaigény az utolsó néhány százalék víztartalom kivonásakor. Példaként a gabonából készült alkoholt hozta fel.
Hidrogén használatával kapcsolatban két irányt különböztethetünk meg. Az egyik a belsőégésű motor, a másik az üzemanyagcella alkalmazása. A rossz hatásfoka miatt a belsőégésű motorokkal már nem foglalkoznak. Tüzelőanyag-cella esetén a hidrogént lehetőleg vízből, villamos energia felhasználásával kell előállítani, hiszen, ha metánt használnánk alapanyagként, akkor szénmonoxid keletkezne, és gázfüggőségünk továbbra is fennmaradna. A vízbontás és tüzelőanyag-cella használatával az eredő hatásfok 10-20% között lenne. Ebben az esetben is elmondható, hogy ha atomerőművekben, vagy megújuló energiaforrásokból állítjuk elő a villamos energiát, akkor a CO2 kibocsátás minimális. A hidrogénhasználat elterjedésekor azonban új erőművekre lenne szükségünk a szükséges mennyiségű hidrogén előállításához, becslések szerint nagyjából 7000 MW-nyira, ami a jelenlegi beépített teljesítménnyel egyezik meg.
A továbbiakban dr. Leveles László tartott előadást, amelyben ismertette a MOL által jelenleg is előállított és aktív kutatási fázisban lévő bioüzemanyagokat. Ennek célja a CO2 kibocsátás csökkentése, hiszen a közlekedés az EU CO2 kibocsátásának mintegy 29%-át teszi ki. A motorbenzinbe 2007. június 30-tól 4,4 v/v % bioalkoholt, a gázolajba 2008. január 1-jétől szintén 4,4 % biodízelt kevernek. Röviden ismertette a jövőbeli lehetőségeket, köztük a Fischer-Tropsch eljárással készülő BTL-t (Biomass to Liquid), illetve kiemelte a biogáz, az algaolaj, továbbá a II. generációs bio-gázolajok fejlesztését, mint a MOL kutatási programjának fontos részét. Bemutatta az ezen technológiákkal előállított üzemanyagok tulajdonságait, hogy kémiai szempontból mennyire hasonlítanak a kiváltani kívánt üzemanyagra, illetve összevetette az egyes technológiákat ipari megvalósíthatósági szempontokból.
Kovalcsik Tamás, az E.ON vállalatfejlesztési szakreferense volt a következő előadó, aki elmondta, hogy a villamos autók elterjedése ugyan még minimális, de a piacon már megjelent verseny miatt áruk folyamatosan csökken. Az E.ON több ilyen autót tesztel, és terveik közt szerepel, hogy nemcsak Budapesten, hanem a Bécs-Budapest útvonalon is elhelyeznek három fázisú gyorstöltőket, amelyekkel a töltés 1,5-3 órát vesz igénybe. Bemutatta az új termékek elterjedésére jellemző hype cycle-t, amelyet magyarra „hűha ciklusnak” (hivatalosan: termék életciklus görbének) lehetne fordítani. Az ábra a fogyasztói várakozásokat modellezi, melyeket a média jellemzően a piacra lépést követően felkorbácsol, majd a technológia kiforratlanságából következően a tömeges fogyasztói igények kiszolgálására képtelen technológiákkal szemben komoly kiábrándulás következik be. Ebből a kiábrándultságból kell az adott iparágnak hosszú és kemény munkával a tömegigényeknek megfelelően továbbfejleszteni a technológiát. Az alábbi ábrán a piros nyíllal jelzett helyen van véleményük szerint a villamos autó.

2.ábra: Hype cycle

Jelenleg a legnagyobb probléma az akkumulátorok fejletlensége, így csak városi használatra lehet biztonságosan ajánlani az autókat. Kovalcsik Tamás azonban reméli, hogy az akkumulátortechnika folyamatos fejlődésével 4-5 éven belül megjelennek a második generációs villamos autók és azok már alkalmasak lesznek hosszabb távolságok megtételére. Az E.ON addig is folyamatosan dolgozik a töltőállomás hálózat bővítésén, a rendszer kidolgozásán. Úgy számolnak, hogy várhatóan 2020-ban érik el a „piaci érettséget”, előtte azonban üzleti modellek, kereskedelmi struktúrák kiépítésére van szükség. A célszegmensek a céges flották”. Magyarországon elsősorban a magas bekerülési költségek miatt a következő néhány évben még nem várható előretörés az e-autók piacán. Bemutatta, hogy a legtöbb autógyártó már megtette az első lépéseket a saját e-autója felé, közülük kiemelve a Nissan Leafet, amely az év autója lett 2011-ben. Kovalcsik Tamás néhány mondatban ismertette a jelenlegi töltési lehetőségeket, az otthoni egy-, vagy háromfázisú hálózati töltést, az utcai kutaknál használt Mennekes csatlakozókat (európai szabvány), és a japán szabvány szerinti ChaDeMo DC gyorstöltő csatlakozót. Végül ismertette az E.ON Bécs-Budapest közötti töltők elhelyezési tervét, valamint egy komplex szolgáltatást, amely kiterjed az e-autók töltőjének kültéri, beltéri eszközeinek felszerelésére, karbantartására és ellátására.
Pataki István, utolsó előadóként bemutatta a hidrogén előállításához használatos hidrogén-oxigén ciklust, illetve a vízbontást. A hallgatóság körében körbeadott egy üzemanyagcellát, majd ismertette a hidrogén tulajdonságait.


3.ábra: Hidrogén-oxigén ciklus

Elmondta, hogy szeretné megcáfolni azt a tévhitet, mely szerint az autókból eltávozó vízgőz nagyban megemelné a levegő páratartalmát, hiszen a gáz légköri tartózkodási ideje nagyjából 9 nap, így a relatív páratartalom növekmény csekély. Bemutatta a használatos autótípusokat, töltési megoldásokat, kiemelve, hogy a fő cél a vízbontással történő előállítás a metán használata helyett, hiszen, ezáltal esélyünk van a CO2 emisszió, illetve az energiafüggőség csökkentésére, valamint megújuló energiaforrások használatára. Számításai szerint, ha minden autó hidrogénnel üzemelne, akkor nagyjából 7000 MW-al kellene növelni a magyarországi erőműpark beépített teljesítőképességét, amely egy komoly feladat lehet a jövő mérnökei számára. Ismertetett egy ötletet, mely szerint az erőműveket kisebb mértékben kellene szabályozni, a többlet villamos energiát pedig a hidrogén termelésére lehetne fordítani.


4.ábra: Szabályozás változtatható terheléssel

Ezek után lehetőség volt a felmerült kérdések megfogalmazására, amelyek közül néhányat emelnék ki. Több, a hallgatóság által felvetett téma is kapcsolódott a biogáz, illetve a pálmaolajból készülő bioüzemanyag alkalmazásához. Dr. Leveles László elmondta, hogy előadásában azért nem szerepeltette a biogázokat, mert jelenleg elhanyagolható a gázzal működő autók száma, Magyarországon összesen 3 ilyen kút van. Az energiapálmával kapcsolatosan pedig elhangzott, hogy Európában nem lehet megtermelni a növényt, így importra szorulnánk, ami az energiafüggőségünket tovább növelné.
A villamos autókkal kapcsolatban felmerült az akkumulátorok cseréjének gondolata. Miszerint egy tankolás egy akkumulátorcseréből állna, az akkumulátorokat egy elosztótól lehetne „bérelni”, így az autók is olcsóbbak lennének és a „töltéshez” szükséges idő is lerövidülhetne, mivel csak egy cseréről van szó. Kovalcsik Tamás elmondta, hogy ez a modell olyan zárt helyeken működhet (mint pl.: Izrael és szigetországokban, mint pl.: Hawaii), ahol az autók egy meghatározott területen mozoghatnak, hiszen más esetben bonyolult lenne a határokon túli elszámolás. Dr. Gács Iván hozzátette, hogy az autógyártók versenye miatt az akkumulátorok kialakítása eltérő, így jelenleg nehézkes a csere megoldása.
A jelenlegi belső égésű motorokkal üzemelő autók fűtését a motor hulladék hője adja. Pataki István elmondta, hogy a hidrogén használatával a folyamat során hő keletkezik, így megoldott a fűtés, azonban a villamos autók esetében nem. Kovalcsik Tamás egyetértett ebben, viszont kiegészítette, hogy megfelelő ülésfűtéssel megoldható a probléma, bár ez a jármű hatótávolságát csökkenti.
 Továbbá, szóba jött a hidrogén tartályok biztonsága is. Az előadók egyetértettek abban, hogy egy nagynyomású hidrogéntartály veszélyes lehet, azonban az ilyen nagynyomású tartályok kívülről is nagy erőhatásokat képesek elviselni, valamint jelenleg is alkalmaznak gáztartályokat a gázüzemű autókban és azok esetében is biztonságosan megoldható az üzemelés.
 


Több további kérdés is elhangzott, amelyekre az előadóink megpróbáltak kielégítő válaszokat adni. Elmondható, hogy a remek hangulatú rendezvényen sikerült az üzemanyagok jövőbeli helyzetét jobban megismerni, azonban a közlekedés energetikájában a verseny tovább folytatódik, a remény pedig él, hogy megtaláljuk a leghatékonyabb és leginkább környezetbarát megoldást.


Fazekas Tibor
Energetikai Szakkollégium villamoskari alelnöke

Ez a dokumentum eddig 80 látogatónak tetszett  
[ Nyomtatható változat ]

A fórumban megjelent hozzászólások nem tükrözik az e-villamos.hu portál szerkesztőségének véleményét.
Még nem érkezett hozzászólás
Hozzászólok a cikkhez:

Név:
- regisztrálok
Jelszó:


maradjak bejelentkezve
emlékezzen rám (cookie-használat!)

Szöveg (html kódok nem engedélyezettek):

(Még karaktert írhat)

Megjelent az "Elektromosipari szakemberek kézikönyve"
2017-05-01 15:13:32,

Muzsek Zoltán: Szeretném megrendelni a Elektromosipari szakemberek kézikönyve cimü könyvet hol? és hogyan? tudom ezt [...]
Egyetlen fix dolog van, a változás - interjú Kun Gáborral, az Elektrotechnikai Tagozat elnökével
2017-04-24 13:08:05,

HorGa: Tisztelt Kollégák! Részben minden hozzászólással egyetértek, de azért írom, hogy csak részben, [...]
Egyetlen fix dolog van, a változás - interjú Kun Gáborral, az Elektrotechnikai Tagozat elnökével
2017-03-20 20:51:06,

Radványi László: Tisztelt Kollégák! Én a fentebb említett kormányrendeletnek estem áldozatául, s lassan 1 éve keresem [...]
Lassan teltházas a Construma kiállításcsokor
(2017. február 22.)
A jelentkezési határidő január közepén járt le, és a kiállítás csokor szinte minden eleme teltházas. Ez azt jelenti, hogy nagyon színvonalas kiállításra számíthatnak a látogatók április 5-9. között a HUNGEXPO Budapesti Vásárközpontban.
Tovább
Energiatakarékos megoldások Budapest legzöldebb irodaházában
(2016. december 09.)
Mitől lehet intelligens egy iroda? Miként hasznosítható a munkahelyen a napenergia vagy az esővíz? Többek között ezekre a kérdésekre ad választ Budapest új irodaépülete, a Nordic Light, amely jelenleg az egyik legmodernebb és leghatékonyabb irodaháznak számít az országban.
Tovább
LpS 2016 – A világítástechnikai innovációk, trendek és technológiák nemzetközi szimpóziuma
(2016. szeptember 08.)
Magyar vonatkozása és előadója is lesz a Symposiumnak. Szabó Ferenc, a Pannon Egyetem tanára szeptember 21-én délután tart előadást a „Spektrálisan-hangolható LED és OLED világítás” workshop keretében „Kihívások és megoldások a LED-es múzeumvilágítás területén” címmel.
Tovább
63. Vándorgyűlés - Innováció és trendek az elektrotechnikában
(2016. szeptember 07.)
2016. szeptember 14-16. között 63. alkalommal kerül megrendezésre a Magyar Elektrotechnikai Egyesület Vándorgyűlés Konferencia és Kiállítás nevű rendezvénye.
Tovább
InfoShow - országos szakmai kiállítás- és konferenciasorozat 2016-17-ben is!
(2016. szeptember 07.)
Trendek és új lehetőségek az elektrotechnikában és a kapcsolódó előírásokban" címmel, aktuális témákkal folytatódik az InfoShow, immáron 9 helyszínen.
Tovább
Az építőipar és otthonteremtés hazai csúcsrendezvénye: CONSTRUMA
(2016. március 09.)
Április 6-10. között ismét megnyitja kapuit az építőipar legnagyobb hazai eseménye, a CONSTRUMA. A kiállítási csokor kihagyhatatlan fóruma a szakmai érdeklődőknek, amely a folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően 2016-ban már az otthonteremtés teljes spektrumát lefedi.
Tovább
Kiváló magyar beszállítók az E.ON-nál
(2016. február 29.)
A E.ON 2009 óta minden évben díjazza a legjobb minőségű szolgáltatást nyújtó beszállítóit.
Tovább
MEKH bírságok lejárt hitelességű fogyasztásmérők miatt
(2015. szeptember 10.)
Hhárom elosztótársaságot bírságolt meg a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) lejárt hitelességű mérőórák miatt.
Tovább
Hobbim az elektrotechnika - eredmények
(2015. szeptember 08.)
A Magyar Elektrotechnikai Egyesület több éve hirdeti meg és bonyolítja le sikeresen „Hobbim az Elektrotechnika” pályázatot.
Tovább
Kiemelkedő villamosenergia-fogyasztás
(2015. szeptember 07.)
A MAVIR kiemelkedő villamosenergia-fogyasztást mért az idei, hosszan elhúzódó kánikulában: június-augusztusban 10 744,4 gigawattóra volt az ország fogyasztása.
Tovább
A világ első gázzal szigetelt kapcsolóberendezése
(2015. augusztus 27.)
Jelentős áttörést értek el a gázszigetelésű kapcsolóberendezések technológiai fejlesztése terén azáltal, hogy üzembe helyezték a világ első olyan nagy- és középfeszültségű gázszigetelésű (GIS) kapcsolóberendezés egységeit.
Tovább
Folytatódik a közbeszerzési szabályozás előkészítése
(2015. július 01.)
A Parlament előtti tárgyalás szakaszában van a közbeszerzési törvény, ezért időszerűvé vált a végrehajtára szolgáló jogszabályok előkészítése is.
Tovább
Elektrotechnikai tematikus séták
(2015. június 26.)
Több mint 60 érdeklődő vett részt a Múzeumok Éjszakája alkalmából szervezett tematikus sétákon.
Tovább
Világítástechnikai szakmérnök képzés indul ősztöl
(2015. május 26.)
Az Óbudai Egyetem Kandó Kálmán Villamosmérnöki Karának Mikroelektronikai és Technológia Intézete 2015 szeptemberétől világítástechnikai szakmérnök képzést indít.
Tovább
Együttműködik a MEKH és az MMK
(2015. május 14.)
Együttműködési megállapodást írt alá dr. Dorkota Lajos, a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal és Barsiné Pataky Etelka, a Magyar Mérnöki Kamara elnöke.
Tovább
Óriás transzformátort gyártott az ABB a MAVIR-nak
(2015. április 14.)
Az ABB 2014 szeptemberében egy 500 MVA-es, 3-fázisú auto-transzformátor leszállítására kapott megbízást a hazai villamos energia átviteli-rendszerirányító MAVIR Zrt-től. A transzformátort, ami a mai napon érkezett a MAVIR martonvásári alállomására az ABB a lengyelországi Lódzból speciális szállítójárművekkel szállította hazánkba.
Tovább
Föld órája: 172 ország fényei hunytak ki
(2015. április 01.)
Minden eddiginél több ország csatlakozott idén a Föld órájához: a Természetvédelmi Világalap (WWF) által meghirdetett kampány során a világ 1400 ikonikus pontján hunytak ki a fények.
Tovább
Kecskeméten tárgyaltak a Magyar Mérnöki Kamara vezetői
(2015. március 20.)
Kecskemétre látogatott március 17-én és 18-án a Magyar Mérnöki Kamara alelnöki tanácsa és elnöksége. A mintegy 18 ezer jogosított szakági tervezőt, szakértő mérnököt számláló, és csaknem 13 ezer műszaki ellenőrt és felelős műszaki vezetőt nyilvántartó köztestület vezetői az ország egyik leggyorsabban fejlődő településén – városi és megyei vezetőkkel tárgyalva – igen sűrű és sikeres programot bonyolítottak.
Tovább
Kivitelezői gyakorlattal rendelkező villamosmérnököt keresnek
(2015. február 27.)
Békés megyei vizműtelepek épitéséhez keresnek kivitelezői gyakorlattal rendelkező villamosmérnök szakembert, projektvezetői munkakörbe. Jelentkezés a 06/70 624-3707 számon.
Tovább
Állás az SZTNH-nál
(2014. november 18.)
A Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala a Szabadalmi Főosztály Villamossági Osztályára 2 db szabadalmi elbírálói állást hirdet meg.
Tovább
Teljes hírarchívum
© Minden Jog Fenntartva.