Eseménynaptár
Toplista
Bejelentkezés:
emlékezz:  
[ Tudnivalók | Regisztráció ]
•FŐOLDAL
MAGUNKRÓL
SZAKMAI SEGÉDLETEK
ESEMÉNYNAPTÁR
HÍRLEVÉL
ARCHÍVUM
KERESŐ
KAPCSOLAT
MÉDIAAJÁNLAT

2017. április 05. és
2017. április 09. között:
Construma 2017
A CONSTRUMA napjainkra olyan komplex kiállítási csokorrá vált, mely lefedi az otthonteremtés teljes spektrumát a lakásvásárlástól az építkezésen át a lakberendezésig, kerttervezésig.
Tovább
Összes esemény
A sorompókról napjainkban
Frissítve: 2012. január 11.
Ez a dokumentum eddig 52 látogatónak tetszett  
A technika fejlődése és a tömeges gépkocsi-gyártás elérte azt a szintet, hogy ma már szinte nem tudjuk hova tenni autóinkat. A gépjárművek elhelyezésére különös gondot kell fordítanunk, mert hozzánk képest nagyok, mozgásukhoz jelentős hely kell, és ha ütközés történik közöttük, akkor javításuk drága pénzbe kerül – túl a bosszúságon.
Régóta léteznek már parkolóházak, fizető parkolók, amelyek bejáratát sorompókkal zárják el. Lényegében minden sorompó egy célt szolgál, történetesen azt, hogy a gépjármű áthaladását megakadályozza, ha az veszélyes útszakaszhoz ér, magánterületre hajt be vagy parkolni szeretne. A legtöbb sorompó egy házból és egy karból áll: a ház biztos talapzaton nyugszik, és a karját mozdítja fel, illetve le. Az egyszerűbb belvárosi sorompókat általában fizető parkolókban, magáncégek bejáratánál használják, üzemeltetésük olcsó, működésük megbízható. De, hogy is működik ez a látszólag oly egyszerű berendezés? A sorompó házában található egy villanymotor, típustól függően 24 V egyenfeszültségű vagy 230 V váltakozó feszültségű motor. A motor tengelyén egy áttételmű van, mely a nyomatékát többszörösére fokozza, és a forgási sebességet lényegesen csökkenti. Ez az áttételmű általában csigaáttételt és hozzá tartozó fogaskerekeket tartalmaz. A csigakerék önzáró típusú, tehát a sorompókart mozgatva nem lehet mozgásra bírni a rendszert. Az áttételmű kihajtása vastag, erős anyagból készül, erre csatlakozik a kar befogadó rendszere. A kart külön cserélni lehet, mert egy baleset során eltörhet, megsérülhet: ez esetben nem kell tehát kicserélni a komplett sorompót, melynek értéke többszöröse a karénak. A kar többféle hosszúságban kapható, általában 2,5; 4; 5; 6; 7 m hosszúságban. Az átjárható szélesség lefedése érdekében a sorompókart meghosszabbítani nem szabad, telepítés esetén inkább válasszunk egy hosszabb karra vonatkozó házat, és az ahhoz tartozó kart vágjuk méretre. Alacsony bejáratú alagsori parkolók esetén is van mód sorompó telepítésére: ha a kis belmagasság miatt nem lehet egyben felnyitni a kart, akkor rendelkezésre áll olyan mechanika, amely a karban helyezkedik el, és az emeléskor félbehajtja azt, tehát a kar megtörik, és elfér a plafon alatt. A sorompók karját 5 m felett meg kell támasztani: ehhez egy villás támasztékot kell a másik oldalra tenni, nyugalmi helyzetben a kar vége erre támaszkodik, a fogaskerekek nem feszülnek feleslegesen a mechanikában. Ha nem lehet megoldani a támaszt – például két, egymással szemben elhelyezett sorompó esetén –, akkor a kar végére is kerülhet egy csuklóval rendelkező támaszték, amelyet emeléskor a kar visz magával, ezáltal az úttest szabadon marad. Mivel a kar nincs kiegyensúlyozva, ennek megoldására is figyelmet kell fordítani. Ennek a problémának a megoldására a házban rugókat alkalmaznak: a rugó felhúzódik, amikor a kar leereszkedik, és összehúzódik, amikor a kar felemelkedik. A rugót a ház elrejti, nem látszik kívülről semmi. A sorompót esztétikailag szebbé teszi a karon elhelyezkedő gumiszegély, mely még védelmet is nyújt, ha elakad a kar egy alatta maradt autóban. A karra lámpa is tehető, általában modern LED-es villogó, és fényvisszaverő matricával is felszerelhetik, ezáltal észlelhetősége jelentősen emelkedik az autósok számára. Ha további védelmet szeretnénk, akkor a karra ún. szakáll is tehető: ez a kar alatt belóg az üres térbe, és megakadályozza a sorompó kar alatti átbújást. Felnyitáskor a szakáll lemezei összecsukódnak és egymás mellé rendeződnek, megkönnyítve az áthaladást.

A motort azonban vezérelni kell. Általában a sorompó házában helyezkedik el a motor vezérlő elektronikája is. Az elektronika több részből vagy modulból is állhat, a legfontosabb része a tápegység. A tápegység felel a motor teljesítményének leadásáért, az elektronika táplálásáért, és a kiegészítő biztonsági elemek tápellátásáért. A vezérlőelektronika egy processzort tartalmaz, mely a külső parancsoknak tesz eleget. A rendszert nyitás- és záráskontaktusokkal lehet vezérelni, a parancsokat felülbírálja a biztonsági bemenetek állapota. A biztonsági bemenetekre általában a sorompó vonalában elhelyezett fotocella kimenete csatlakozik, melynek egyszerű elve az, hogy ha annak vonalában valamilyen tárgy van, akkor addig a sorompó nem csukhat le. A fotocella helyett alkalmazható induktív hurok is, mely egy kis elektronikából és egy úttestbe ágyazott, néhány menetes tekercsből áll: a felé érkező gépjármű megváltoztatja a tekercs mágneses tulajdonságait, és a vezérlő elektronika ezt érzékelve kiadja a parancsot. Hátránya, hogy csak gépjárművek áthaladását érzékeli. Ezek a biztonsági eszközök akár fordítva is működhetnek, indíthatják a sorompót, például egy zsákgarázs kijáratánál.

Ha az úttest egyirányú, akkor forgalomirányító jelzőlámpa is felszerelhető az átjáróhoz. A lámpát a sorompó is vezérelheti, a zöld jelzés akkor világít, ha abban az irányban szabad az úttest. Erre szintén használható az induktív hurok vagy a fotocella, mint jeladó. Mint már említettem, a sorompók bemenetei kontaktusok, tehát bármilyen kapcsolóról, rádióvevőről és egyéb, pl. proxykártyás olvasóról vagy kaputelefonról is vezérelhetők. Nem szükséges bonyolult illesztő áramkör, mely soros kommunikációról vagy USB-portról vezérelné a sorompót. Néhány bemenet, típustól függően néhány lámpavezérlő kimenet, és a vezérlés működésre kész. A sorompó tápfeszültség-kimaradás esetén kikuplungolható, és a kar szabadon mozgatható: vannak típusok, melyek a beépített akkumulátorokkal áramszünet esetén is üzembiztosak maradnak.

Mit tegyünk akkor, ha elromlik a berendezés, és szervizelni szükséges, vagy újat kell telepíteni? A sorompónak biztos talapzaton kell állnia, általában egy vasbeton kockát kell létrehozni a talajba ágyazva. Meg kell határozni annak méretét, ez akár fél köbméter betont is jelenthet. A kar helyzetét általában mikrokapcsolók biztosítják, a kihajtási tengely végén több bütykös tárcsa is található, melyek egy-egy mikrokapcsolót billentenek át, ezzel a vezérlés mindig be tudja azonosítani a sorompókar helyzetét. A kiegyensúlyozást a rugók megfelelő feszítésével érjük el, általában addig kell húzni azokat, amíg a kar magától a talajhoz képest 45 fokos szöget be nem zár. A sorompókar lágy mozgatása fontos dolog. A sorompókar hosszú és vékony, könnyen beleng, és rezonanciába is kerülhet. Rossz beállítás esetén feltépheti a házat a talajról, és könnyen balesetet okozhat. A lengést a minimálisra kell csökkenteni, ezt a beépített elektronika-motorsebesség, továbbá a gyorsulás paramétereinek vagy potenciométereinek beállításával – többszöri próbálkozás után – tudjuk elérni. Számos funkció elérhető, például az automatikus visszazárás, áthaladás-érzékelés utáni visszazárás stb.: ezt a megrendelővel előzetesen kell egyeztetnünk. Ha egy baleset során letörik a sorompó karja, csakis felnyitott helyzetben próbáljuk meg szabadon futóvá tenni, ugyanis a felhúzott rugó összehúzódáskor komoly sérüléseket, balesetet tud okozni, akár szét is robbanhat a gyors helyzetváltozáskor. Sajnos a felhúzott rugó erősen feszíti a mechanika fogaskerekeit. A szabadon futáshoz ki kell kötni a vezérlőből a motort, és azt külső tápforrásról kell elindítani; ez sajnos nem egyszerű feladat, mert a beragadt rendszert nem biztos, hogy a motor meg tudja mozdítani. Próbálkozhatunk még azzal, hogy a rugót fellazítjuk, ügyeljünk arra, hogy a menetes felhúzó szár csavaranyája ne fusson le a menetről. Ha az áttételmű hibásodik meg, akkor a helyszínen ne álljunk neki a szerelésnek, forduljunk inkább a szakszervizhez. A sorompók egyszerű felépítésük és üzemeltetésük miatt nagyon népszerűek. Olcsó és gazdaságos az üzemeltetésük, teljes mértékben gondozásmentesek, egyszerűen oldják meg az autók forgalomirányítását, és baleset esetén sem okoznak nagy kárt.

forrás: http://www.villanyszaklap.hu/cikkek.php?id=1547
Ez a dokumentum eddig 52 látogatónak tetszett  
[ Nyomtatható változat ]

A fórumban megjelent hozzászólások nem tükrözik az e-villamos.hu portál szerkesztőségének véleményét.
Még nem érkezett hozzászólás
Hozzászólok a cikkhez:

Név:
- regisztrálok
Jelszó:


maradjak bejelentkezve
emlékezzen rám (cookie-használat!)

Szöveg (html kódok nem engedélyezettek):

(Még karaktert írhat)

Egyetlen fix dolog van, a változás - interjú Kun Gáborral, az Elektrotechnikai Tagozat elnökével
2017-03-20 20:51:06,

Radványi László: Tisztelt Kollégák! Én a fentebb említett kormányrendeletnek estem áldozatául, s lassan 1 éve keresem [...]
A Parlament előtt az egyszerű bejelentés kiterjesztése
2017-03-07 14:01:56,

kismiska: abba kéne hagyatni ezt az ész és értelem nélküli rendelet-módosítgatásokat! Már követhetetlen, mikor-miért-miként [...]
Egyetlen fix dolog van, a változás - interjú Kun Gáborral, az Elektrotechnikai Tagozat elnökével
2017-01-16 15:19:00,

Papp Antal József: ERŐSÁRAMÚ SZAKMAI ISMERETEKKEL ÉS TERVEZŐI GYAKORLATTAL NEM RENDELKEZŐ GYENGEÁRAMÚ VILLAMOSMÉRNÖKÖK (A [...]
Lassan teltházas a Construma kiállításcsokor
(2017. február 22.)
A jelentkezési határidő január közepén járt le, és a kiállítás csokor szinte minden eleme teltházas. Ez azt jelenti, hogy nagyon színvonalas kiállításra számíthatnak a látogatók április 5-9. között a HUNGEXPO Budapesti Vásárközpontban.
Tovább
Energiatakarékos megoldások Budapest legzöldebb irodaházában
(2016. december 09.)
Mitől lehet intelligens egy iroda? Miként hasznosítható a munkahelyen a napenergia vagy az esővíz? Többek között ezekre a kérdésekre ad választ Budapest új irodaépülete, a Nordic Light, amely jelenleg az egyik legmodernebb és leghatékonyabb irodaháznak számít az országban.
Tovább
LpS 2016 – A világítástechnikai innovációk, trendek és technológiák nemzetközi szimpóziuma
(2016. szeptember 08.)
Magyar vonatkozása és előadója is lesz a Symposiumnak. Szabó Ferenc, a Pannon Egyetem tanára szeptember 21-én délután tart előadást a „Spektrálisan-hangolható LED és OLED világítás” workshop keretében „Kihívások és megoldások a LED-es múzeumvilágítás területén” címmel.
Tovább
63. Vándorgyűlés - Innováció és trendek az elektrotechnikában
(2016. szeptember 07.)
2016. szeptember 14-16. között 63. alkalommal kerül megrendezésre a Magyar Elektrotechnikai Egyesület Vándorgyűlés Konferencia és Kiállítás nevű rendezvénye.
Tovább
InfoShow - országos szakmai kiállítás- és konferenciasorozat 2016-17-ben is!
(2016. szeptember 07.)
Trendek és új lehetőségek az elektrotechnikában és a kapcsolódó előírásokban" címmel, aktuális témákkal folytatódik az InfoShow, immáron 9 helyszínen.
Tovább
Az építőipar és otthonteremtés hazai csúcsrendezvénye: CONSTRUMA
(2016. március 09.)
Április 6-10. között ismét megnyitja kapuit az építőipar legnagyobb hazai eseménye, a CONSTRUMA. A kiállítási csokor kihagyhatatlan fóruma a szakmai érdeklődőknek, amely a folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően 2016-ban már az otthonteremtés teljes spektrumát lefedi.
Tovább
Kiváló magyar beszállítók az E.ON-nál
(2016. február 29.)
A E.ON 2009 óta minden évben díjazza a legjobb minőségű szolgáltatást nyújtó beszállítóit.
Tovább
MEKH bírságok lejárt hitelességű fogyasztásmérők miatt
(2015. szeptember 10.)
Hhárom elosztótársaságot bírságolt meg a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) lejárt hitelességű mérőórák miatt.
Tovább
Hobbim az elektrotechnika - eredmények
(2015. szeptember 08.)
A Magyar Elektrotechnikai Egyesület több éve hirdeti meg és bonyolítja le sikeresen „Hobbim az Elektrotechnika” pályázatot.
Tovább
Kiemelkedő villamosenergia-fogyasztás
(2015. szeptember 07.)
A MAVIR kiemelkedő villamosenergia-fogyasztást mért az idei, hosszan elhúzódó kánikulában: június-augusztusban 10 744,4 gigawattóra volt az ország fogyasztása.
Tovább
A világ első gázzal szigetelt kapcsolóberendezése
(2015. augusztus 27.)
Jelentős áttörést értek el a gázszigetelésű kapcsolóberendezések technológiai fejlesztése terén azáltal, hogy üzembe helyezték a világ első olyan nagy- és középfeszültségű gázszigetelésű (GIS) kapcsolóberendezés egységeit.
Tovább
Folytatódik a közbeszerzési szabályozás előkészítése
(2015. július 01.)
A Parlament előtti tárgyalás szakaszában van a közbeszerzési törvény, ezért időszerűvé vált a végrehajtára szolgáló jogszabályok előkészítése is.
Tovább
Elektrotechnikai tematikus séták
(2015. június 26.)
Több mint 60 érdeklődő vett részt a Múzeumok Éjszakája alkalmából szervezett tematikus sétákon.
Tovább
Világítástechnikai szakmérnök képzés indul ősztöl
(2015. május 26.)
Az Óbudai Egyetem Kandó Kálmán Villamosmérnöki Karának Mikroelektronikai és Technológia Intézete 2015 szeptemberétől világítástechnikai szakmérnök képzést indít.
Tovább
Együttműködik a MEKH és az MMK
(2015. május 14.)
Együttműködési megállapodást írt alá dr. Dorkota Lajos, a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal és Barsiné Pataky Etelka, a Magyar Mérnöki Kamara elnöke.
Tovább
Óriás transzformátort gyártott az ABB a MAVIR-nak
(2015. április 14.)
Az ABB 2014 szeptemberében egy 500 MVA-es, 3-fázisú auto-transzformátor leszállítására kapott megbízást a hazai villamos energia átviteli-rendszerirányító MAVIR Zrt-től. A transzformátort, ami a mai napon érkezett a MAVIR martonvásári alállomására az ABB a lengyelországi Lódzból speciális szállítójárművekkel szállította hazánkba.
Tovább
Föld órája: 172 ország fényei hunytak ki
(2015. április 01.)
Minden eddiginél több ország csatlakozott idén a Föld órájához: a Természetvédelmi Világalap (WWF) által meghirdetett kampány során a világ 1400 ikonikus pontján hunytak ki a fények.
Tovább
Kecskeméten tárgyaltak a Magyar Mérnöki Kamara vezetői
(2015. március 20.)
Kecskemétre látogatott március 17-én és 18-án a Magyar Mérnöki Kamara alelnöki tanácsa és elnöksége. A mintegy 18 ezer jogosított szakági tervezőt, szakértő mérnököt számláló, és csaknem 13 ezer műszaki ellenőrt és felelős műszaki vezetőt nyilvántartó köztestület vezetői az ország egyik leggyorsabban fejlődő településén – városi és megyei vezetőkkel tárgyalva – igen sűrű és sikeres programot bonyolítottak.
Tovább
Kivitelezői gyakorlattal rendelkező villamosmérnököt keresnek
(2015. február 27.)
Békés megyei vizműtelepek épitéséhez keresnek kivitelezői gyakorlattal rendelkező villamosmérnök szakembert, projektvezetői munkakörbe. Jelentkezés a 06/70 624-3707 számon.
Tovább
Állás az SZTNH-nál
(2014. november 18.)
A Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala a Szabadalmi Főosztály Villamossági Osztályára 2 db szabadalmi elbírálói állást hirdet meg.
Tovább
Teljes hírarchívum
© Minden Jog Fenntartva.